LASINKIRKKAITA HETKIÄ

Lasi materiaalina on aina kiehtonut minua. Lapsena värilliset lasikuulat olivat aarteeni, samoin pienet miniatyyrikokoiset lasihahmot. Keräilin ja varjelin niitä pumpuliin ja pieniin laatikoihin pakattuina. Auringon paistaessa leveälle ikkunalaudalle, nostelin lasifiguurit ja kuulat aurinkokylpyyn. Niistä lähti sädehtivät värileikit huoneeni valkoiselle seinälle. Ne olivat kuin suuri määrä timantteja, jotka jättivät ikimuistoiset jäljet mieleen ja synnyttivät rakkauden lasiin.

Matkaillessani koti- tai ulkomailla, selvitän melko pian, onko paikkakunnalla lasimuseoita tai -näyttelyitä. Paljon olen saanut nähdä, mikä on vain kasvattanut intohimoani tähän materiaaliin. Nyt pahimman pandemian jälkeen on ollut hienoa, että ovet ovat jälleen avoinna. Samalla on voinut havaita, miten suureksi taiteen nälkä on kasvanut. Jälleen malttaa pysähtyä, perehtyä ja ihailla yksityiskohtaisesti esineitä ja lasiveistoksia, yhtä lailla ennestään tuttuja kuin uutuuksia.

Huhtikuun näyttelyiden vaikuttavimmiksi jälkikuviksi mieleeni jäivät amerikkalaisen lasitaiteilijan Dale Chihulyn teos Blue and Orange Persian Set, jotka kuuluvat hänen laajempaan persialaiseen sarjaansa. Niissä oli räjähtävää loistoa ja energiaa. Olen nähnyt hänen tuotantoaan vuosien varrella laajemminkin ja hurmaantunut siitä, silti tämä setti Riihimäellä resonoi nyt jotenkin uudella tavalla.

 

Suomen Lasimuseon suuren salin hämyisyys, tumma lattiapinta ja ikkunoista siivilöityvä valo korostivat värien intensiivisyyttä tavalla, joka mykisti katsojansa. Vastavärien teho ja hehku, veistosten muoto ja sisäkkäisyys herättivät aistimaan niiden rohkeaa kauneutta.

Dale Chihuly on tunnettu suurikokoisista lasiveistoksistaan, jotka kertovat käsityötaidon ja lasinpuhalluksen mestarillisesta osaamisesta. Hän on uransa alusta lähtien toteuttanut veistoksensa tiiminä, johon hän on onnistunut valitsemaan aina parhaat osaajat. Voit tutustua Dale Chihulyn mielenkiintoiseen persoonaan ja tuotantoon mm. chihuly.com kotisivuihin.

Samassa Suomen Lasimuseon tilassa oli suomalaisen lasitaiteilijan Nanny Stillin tuotannon laaja ja värikäs näyttely, joten ei ihme, että aika monen museokävijän huulilta kuului tyytyväisiä ja värikylläisiä kommentteja.

Maaliskuun lasinkirkkaista hetkistä nostan vielä Espoon modernin taiteen museon Emman, Collection Kakkonen, näyttelyn ja sieltä erityisesti tämän päivän nuutajärveläisen lasitaiteilijan ja lasinpuhaltajan Alma Jantusen. Hänen lasiveistoksensa ovat virkistävää katseltavaa, herkullisia värejä ja muotoja. Ihan omanlaisiaan teoksia, joista voi kehitellä vaikka kotiin sisustuksellisen tilateoksen, joka on helposti muunneltavissa. Ne sopivat hyvin keräilytuotteiksi, sillä mitä useampi niitä on yhdessä, sitä suurempi ilo niistä välittyy. Kannattaa painaa nimi mieleen. Yksi oma tämän kesän retkikohteista on hänen Lasisirkus Shop Nuutajärvellä.

Joskus mietin, mikä minua lasissa koukuttaa? Kestovarmasti materiaalin läpinäkyvyys ja värien kirkkaus. Samoin lasin valmistus- ja työstöprosessit, kuten lasinpuhallus, jota olen päässyt seuraamaan niin Suomessa kuin maailmallakin. Materiaalina lasi taipuu moneksi, sen käyttökohteet ovat lähes rajattomat, siksi siitä syntyy jatkuvasti uusia upeita innovaatioita.

Ja vielä: Sirpaleinakin lasin uskotaan tuottavan onnea.

Previous
Previous

Me2 TAMMISAARESSA

Next
Next

Hiljaisuus koskettaa